top of page

פוסטים אנונימיים

היברידיות

25 במאי 2024

המגפה שמאיימת על קהילות דיגיטליות בפייסבוק.
נעסוק ביתרונות והחסרונות של תיבה אנונימית בקבוצה או קהילה בפייסבוק

היום נעסוק בפוסטים האנונימיים.

את ההגדרה "מגפה" נתנה אחת ממנהלות הקהילה בהכשרה של בית הספר לקהילות בריאות.

ולא סתם היא קראה לזה ככה.


מה באמת הבעיה עם פוסטים אנונימיים?


נתחיל מלהסביר. 

פייסבוק הוסיפו לפני מספר חודשים אפשרות לחברות וחברי קהילות, לכתוב פוסט באנונימיות.

המשמעות היא שהפוסט עולה מטעם "כותב אנונימי".

מנהלי הקהילה רואים מי כתב את הפוסט אך בפני יתר החברים המידע לא חשוף.

היתרונות של פוסטים אנונימיים

לפוסטים אנונימיים בפייסבוק יש מספר יתרונות, הן עבור המשתמש המפרסם את הפוסט והן עבור הקהילה.

היתרון הגדול של פוסטים אנונימיים הוא שהם מאפשרים לעלות לקבוצה סוגיות שלא תמיד קל או נעים לדבר עליהן. זה יכול להיות בגלל הנושא שלהן או בגלל שיש בקהילה חברות וחברים אחרים שלא נרצה להיחשף בפניהם בעניין זה.  ועכשיו נפרט.


היתרונות עבור חבר הקהילה המפרסם את הפוסט:

  • שמירה על הפרטיות: פוסטים אנונימיים מאפשרים לחברי הקהילה לשתף מידע או דיעה מבלי לחשוף את זהותם. זה יכול להיות שימושי עבור אנשים שרוצים לשתף מידע אישי או רגיש, או עבור אנשים שרוצים להביע דעות מבלי להיות מזוהים.

  • חופש הביטוי: פוסטים אנונימיים יכולים לעזור להגן על חופש הביטוי. אנשים שרוצים להביע דעות שאינן פופולריות או שעלולות לעורר מחלוקת יכולים לפרסם אותן באופן אנונימי מבלי לחשוש מהתגובות של אחרים.

  • בטחון: פוסטים אנונימיים יכולים לעזור להגן על חברי הקהילה מפני בריונות, הטרדה או אפליה. אנשים שרוצים לשתף מידע או דעות שעלולות לעורר תגובות שליליות יכולים לפרסם אותן באופן אנונימי כדי להגן על עצמם מפני פגיעה או העברת הפוסט לידי אדם שיעשה במידע שימוש לרעה (מעביד, בן או בת זוג וכו').


היתרונות עבור יתר חברי הקהילה:

  • מעורבות ועניין: פוסטים אנונימיים יכולים לתרום לשיחה פתוחה ומגוונת יותר. חברי וחברות קהילה שאינם חוששים לחשוף את זהותם יכולים לשתף מידע וחוויות שונות, מה שיכול לעזור לאנשים אחרים ללמוד ולצמוח.

  • שינוי חברתי: פוסטים אנונימיים יכולים לשמש להעלאת מודעות לנושאים חברתיים חשובים. אנשים שאינם חוששים מההשלכות יכולים לשתף מידע או דעות על נושאים שעליהם חשוב להם, מה שיכול להוביל לשינוי חברתי, תדמיתי ושינוי השיח בנושא.


החסרון הגדול, וזה גם היה החשש של אותה מנהלת קהילה, שהאפשרות של פוסטים אנונימיים תהפוך להיות "מגפה" שתמנע מאנשים לדבר בפתיחות מהפרופיל שלהם. זה לא החסרון היחיד ונמנה כמה מהם:

  • פגיעה בביטחון הפסיכולוגי: פוסטים אנונימיים יכולים לשמש להפצת מידע לא אמיתי או פוגע. 

  • חוסר אמון: בקרב חברי הקהילה. אנשים עשויים לחשוד שפוסט אנונימי הוא שקרי או מוטה, מה שעלול לפגוע באמון שלהם בקהילה ובמנהליה.  

מה אנחנו כמנהלות ומנהלי קהילה יכולים לעשות?

חלק מהפתרונות שכתבנו כאן עלו בדיון של מנהלות קהילה מהמחזור הראשון של בית הספר לקהילות בריאות: 

  1. בחירה מודעת- יש לנו אפשרות להפעיל או לכבות את האופציה של פוסטים אנונימיים, אחרי ששקלנו את כל השיקולים ולקחנו בחשבון את מטרות הקהילה, כמות האנשים בה ורגישות השיח.

  2. הגבלת כמות הפוסטים האנונימיים שעולה בשבוע- חשוב לשקף את הנושא לקהילה. 

  3. פניה אישית לכותב הפוסט האנונימי- במידה ונראה לנו שאין סיבה ממשית לאנונימיות, אפשר לבקש מכותב או כותבת הפוסט להעלות אותו שוב מהפרופיל שלו וגם להסביר לו את הרציונל שזאת מטרת הקהילה. 

  4. לאפשר פניה אנונימית דרך מנהלות ומנהלי הקהילה- במקום להשתמש באופציה של פייסבוק, ככה הפוסט עולה מטעם המנהלות ונראה לגיטימי יותר וגם גורם לאנשים לחשוב פעמיים לפני השימוש באפשרות זו. 

  5. לפתוח שיח בקהילה - ששואל מה דעתם והאם היו רוצים שתהיה אופציה כזו בקהילה או לא.  



יש לכן.ם עוד רעיונות? נשמח שתכתבו לנו בתגובות איך אתן.ם נוהגות.ים בקהילות שלכם.



bottom of page